24 April 2007

جایگاه مدیریت فرهنگی و هنری


امنیت فرهنگی ضرورت ملّی(1-)
ای نسیم سحر آرامگه یار کجاست***منزل آن مه عاشق کش عیار کجاست
شب تار است و ره وادی ایمن در پیش***آتش طور کجا موعد دیدار کجاست
þ برنامه ریزی هوشمندانه اولین قدم برای موفقیت است . اگر کسی نمی داند به کجا می رود چگونه انتظار دارد به مقصد برسد .(ج.م. براد)
v چندی است مطالب دوستان را در بلاگها و سایت های مربوط به مدیریت فرهنگی و هنری در نظر دارم و بررسی می کنم و رویکردهای دانشجویان را از حضور و تحصیل در این رشته مورد مطالعه قرارداده ام ؛ نتیجه آن شد که بسیاری از افرادی که این رشته را انتخاب نموده اند و در آن تحصیل می نمایند با سیل خروشان کنکور به این مکان کسیل شده و انگیزه های متفاوتی را دنبال می کنند و عده معدودی نیز با احساس مسئولیت و دغدغه مندیِ فراتر از حد توان خویش باری سنگین را به دوش می کشند اما پراکنده کاری بسیار و مشخص نبودن هدف مسیر های مختلفی را ایجاد نموده که آنها را از دستیابی به هدف بازداشته است .
v اما سوال اینجاست که رویکرد مدیران عالی نظام در متولد ساختن چنین محصولی چه بوده است و آیا تولد این فرزند(رشته مدیریت فرهنگی وهنری) از روی نیاز ملّی و مابه ازای اجتماعی آن بوده یا صرفاً گرته برداری از رشته هایی است که در غرب تأسیس و تدریس شده است و یا پیرو گفتمان ناشی از بیانات مقام معظم رهبری در مورد تهاجم فرهنگی بوده و اکنون نیز پس از رفع تکلیف به فراموشی و رکود سپرده شده است.
ü تعریف وظایف و مسئولیتهای طرفین نسبت به یکدیگر و اجتماع در چیست و کجاست ؟
ü آیا تعریفی سطحی از این رشته که : شما مدیران آینده فرهنگسرا ها خواهید بود ؛ تعریفی جامع و مانع است ؟
پس:
× ضرورت تولید اندیشه چه جایگاهی دارد ؟
× داشته های فرهنگی ما کجاست و چه کسی باید از آن حفاظت و پاسداری کند؟
× تولید تئوری ملّی فرهنگی در کدامین کارخانه فکری صورت می گیرد؟
× ذخایر فرهنگ ملّی کجاست و چه جایگاهی مسئول انتقال بین نسلی آن به نسلهای دیگر است ؟
× هماهنگی بین اجزاء فرهنگ و هنر در راستای تولید فرهنگ هنر چیست و کجاست ؟
× تعارضات حاکم بر پروسه فرهنگ و هنر را در کجا باید جست ؟
× سایر شاخصه ها و مولفه های تأثیر گذار فرهنگی چیست ( به غیر از فرهنگسرا!) و چه کسانی باید آنها را مدیریت کنند؟
× نیازهای این رشته با شرایط موجود چیست و چه جایگاهی در اجتماع دارد؟
× مولفه های موجود در این رشته تا چه حد با نیازهای جامعه مطابقت دارد؟
× و آیا مدیریت فرهنگی هنری در دانشگاه سوره صرفاً در بسته کارشناسی دیده شده یا افقهای دورتر و تخصصی تری نیز برای آن تصویر شده است.
و...
البته شاید به ضعم بسیاری از اساتید و مسئولین،مطرح نمودن این مسائل در دوره کارشناسی زود باشد اما سوال اینجاست ، پس مسیر آغاز راه کجاست؟ افق انگیزشی ادامه این مسیر از کدامین مقطع تبیین می شود و آیا ما به این مقوله اعتقاد داریم که دچار تهدیدات فرهنگی هستیم یا خیر؟ آیا این یک نوع جنگ سرد محسوب می شود یا نه ؟ و اگر در این موضوع توافق داریم نیاز مند مشارکت طلبی از تمامی حوزه های فرهنگی هستیم یا خیر ؟
اکنون باید ببینیم که وظیفه ما چیست و باید چه رویکردی در در مسیر توسعه فکری و فرهنگی خود اتخاذ کنیم. آیاتعریف و تمجید از یکدیگر و دامن زدن به مسائل پیش پا افتاده و سطحی به مصلحت است یا سوق دادن این همه انرژی مثبت و مفید به سمت حرکتی اجرایی وسازنده ...!؟
ادامه دارد..........

2 comments:

Anonymous said...

سلام
قبل از هر چیز آغاز به نوشتن شما را خوشامد می گویم..و بعد در تایید صحبتهای شما،ما بایستی از جایی شروع کنیم و این مسئله مشارکت همه جانبه دوستان را می طلبد و امیدوارم که حداقل جمعی به این سوالاتی که شما ذکر کردید فکر کنند.

Anonymous said...

salam
soalate kheili khobi baraye shoro entekhab kardi... omidvaram bishtar darbareye reshte fekr konim...
be zoodi soalati ham man matrah mikonam... dr.hajipoor chalesh haye jalebi ra matrah kard...