22 April 2007

درآمدی بر مفهوم شناسی مهندسی فرهنگی

درآمدی بر مفهوم شناسی مهندسی فرهنگی

چند ی است واژه مهندسی فرهنگی در کنارمهندسی اجتماعی در گفتارهای مربوط به برنامه ریزی کشور به چشم می خورد.مفهوم این واژه چیست و چه تمایزی با دیگر مفاهیم مشابه دارد
رویکرد مهندسی
در این مفهوم مهندسی فرهنگی به معنای مهندسی و معماری اماکن فرهنگی مانند سینماها ،گالریها و تالارها است و در کنار مفاهیمی چون مهندسی صنعتی (ساخت اماکن صنعتی)قرار می گیرد.شرکتهای بزرگ طراحی و معماری مانند
اینترفیس بخشی از کار خود را به فضاهای فرهنگی اختصاص می دهند
تام شرمن در سال 1983 با همین رویکرد کتاب مهندسی فرهنگی را در زمره انتشارات گالری ملی کانادا منتشر کرد
رویکرد مطالعات فرهنگی
چپ گرایان در مکتب مطالعات فرهنگی، مهندسی فرهنگی را مفهومی منفی و متعلق به اردوگاه سرمایه داری تلقی می کنند ؛ آنها مهندسی فرهنگی را به معنای استفاده از شیوه هایی می دانند که در ناخوداگاه مصرف کنندگان به گونه ای تاثیر بگذارد تا همواره مطیع و مصرف کننده باقی بمانند . یکی از جدیدترین تحقیقات این حوزه پژوهشی است که اقدامات تبلیغاتی و به ظاهر فرهنگی کمپانیهای تجاری (
مانند پشتیبانی مالی کمپانی نایک از تعدادی مدرسه در انگلستان) را مورد مطالعه انتقادی قرار داده است
رویکرد برنامه ریزی توسعه
مهندسی فرهنگی رویکردی مفهومی به برنامه ریزی و مدیریت توسعه فرهنگی است که با توجه به طبیعت متغیر فرهنگ، به طراحی راهبردهای عملی برای حل مسائل و مشکلات ناشی از تعامل فرهنگ و توسعه می پردازد.مفهوم مهندسی فرهنگی در بخش فرهنگ حاکی ازتغییری قابل توجه در مدیریت نهادهای فرهنگی و معطوف به نیاز به راه حلهای کاملا فنی و به دقت طراحی شده به چالشهای توسعه فرهنگی است. به بیان دیگر مهندسی فرهنگی به نظامها ، فرایندها ،جایگزینها و فرمول بندیهای مرتبط با پاسخهای خلاقانه به چالشهای توسعه نهادهای فرهنگی و تشویق مردم به مشارکت در حیات فرهنگی جامعه می پردازد
علی مزروعی در سال1972 ؛کتاب مهندسی فرهنگی و ملت سازی در شرق آفریقا ؛را در چارچوب همین دیدگاه منتشر کرد

No comments: